10/10/2024

Waarom luisteren gelukkig maakt, ook op de werkvloer

Luisteren is geen soft skill, maar een superkracht die meer verbondenheid, innovatie en minder burn-outs brengt. In mijn nieuwe boek ontdek je hoe een luistercultuur op de werkvloer zorgt voor gelukkigere medewerkers en betere bedrijfsresultaten.

Ik ben er al een tijdje van overtuigd dat luisteren, écht luisteren naar jezelf en naar elkaar, ons veel kan brengen. Heel wat ziektes van deze tijd zoals eenzaamheid, polarisatie, burn-out, … zouden minder ernstig zijn als mensen zich meer gehoord voelen. Ik heb mij de afgelopen maanden zo erg verdiept in dit thema dat ik er zelfs een boek over heb geschreven. En ik hoop dat jij het zal willen lezen, ook als je benieuwd bent wat luisteren jou kan opleveren in een professionele context.

Talent wil gehoord worden

Ik vertel je niets nieuws, wanneer ik zeg dat investeren in je medewerkers cruciaal is voor het succes van je organisatie. Talent aantrekken, ontwikkelen en behouden is een topprioriteit voor veel bedrijven. En terecht. Maar hoe doe je dat precies? Welke initiatieven moet je nemen, hoe weet je wat er echt in het hoofd van je werknemers omgaat? Wel, het antwoord op die vraag is verbluffend eenvoudig: door naar hen te luisteren.

Hoe je dat best doet en waarom luisteren naar elkaar zo belangrijk is, vertel ik in mijn nieuwste boek Waarom luisteren gelukkig maakt en het ook nog de wereld kan redden. Het ligt vanaf half november in de winkel en ik hoop dat het ook zijn weg zal vinden naar bedrijven en organisaties.

Wat kan luisteren veranderen in je organisatie?

Toen ik lang geleden begon met het promoten van hardlopen via Start2Run kreeg ik vaak de opmerking waarom ik mijn tijd investeerde in mensen leren lopen, want dat kon iedereen toch al? Nu krijg ik exact dezelfde reacties als ik vertel over mijn missie om iedereen aan het luisteren te krijgen. Want veel mensen denken dat ze al heel goed kunnen luisteren, maar vaak is dat helemaal niet waar. En dat is jammer, want luisteren is helemaal geen soft skill, het is een superkracht.  

Wist je dat bedrijven die actief inzetten op luisteren:

  • meer omzet en winst boeken?
  • productiever en innovatiever zijn?
  • minder te maken hebben met burn-outs en absenteïsme?

Meer verbinding, betere resultaten

Mijn boek geeft heel wat onderzoeksresultaten, concrete tips en interessante theorie rond luisteren zowel thuis als op het werk. Want luisteren is heel vaak de sleutel tot meer wederzijds begrip en verbondenheid. Teams waar iedereen de kans krijgt om zich te laten horen, werken beter samen en boeken betere resultaten. Door aandacht te hebben voor een gezonde luistercultuur krijgen misverstanden geen kans om te groeien tot echte conflicten. Ook niet rond gevoeilige thema’s zoals werkverdeling, jaarlijkse vakantieschema’s of budgetplanning.

Maar echt luisteren naar werknemers zorgt ook voor meer innovatie en kan een bedrijf op koers houden. In mijn boek geef ik het voorbeeld van Kodak, dat de digitale camera uitvond, maar niet luisterde naar de visie van zijn uitvinder. Dit onvermogen om te luisteren naar nieuwe ideeën leidde uiteindelijk tot het falen van het bedrijf.

Bovendien blijkt uit steeds meer onderzoek dat een luistercultuur binnen een organisatie het aantal burn-outs kan verkleinen. Want werknemers die zich gehoord en gezien voelen, ervaren een grotere betrokkenheid bij hun organisatie en durven ook tijdig aangeven wat moeilijker gaat.

Waarom luisteren gelukkig maakt

Ik ben er intussen, uit persoonlijke ervaring, van overtuigd dat actief kiezen om beter te luisteren een groot verschil kan maken in je persoonlijk leven. Maar daarnaast ervaar ik met All Ears elke dag een beetje meer dat luisteren ook een echte lifechanger kan zijn binnen organisaties. Ik hoop met mijn boek mensen en bedrijven te kunnen inspireren om het luisteren te omarmen. Want misschien kan luisteren echt wel de wereld redden. Doe je mee?

Pre-order het boek 'Waarom luisteren gelukkig maakt en ook de wereld kan redden' hier.

Meest recente

verbonden verhalen.

Bekijk alle verhalen